السبت، 20 مارس 2010

دنيا بعيده

دنيا كل حاجه فيها واضحه..مختفيه..طب ازاى؟

يعنى ممكن تشوف حاجات جميله تخرجك من عالم الاحلام اللى بتعيش فيه مخصوص..

و تصدمك علشان تاخد درس فيها و تاخد دش بارد فى غيره..

و المشكله ان اللى بيقول انا عندى خبره فى الحياه هو اول واحد بياخد الدش البارد دا..

يمكن اللى ماشى بمبدا "كله على الله و مش فى دماغه " مش بيتعرض لنفس المواقف و حياته ماشيه كويس..ماعلينا المهم ان الغرور فى الاخر وحش جدددددددددا...

زى واحد متفوق فى مجال و مش بيعرف الجديد فيه علشان هو النمبر وان زى ما بيقولو و ييجى واحد نمبر عشر تلاف يكون متابع ولو حاجات بسيطه يضيع النمبر وان دا..



الدنيا بتخبي اكتر من كدا بكتييير...كأننا فاهمينها و قريبين منها و احنا بعيييييد..و البعيد عنها قريب اكيد طبعا مش هاقول " كل دا و قلبى اللى حبك لسا بيسميك حبيب " بس هو الكلام اللى طلع معايا كدا..


.في ناس بتخدع نفسها تقول ناقصنى بس احب و هابقى تمام اوى و مش هاحتاج اى حاااجه..طب افرض اخترت الشخص الغلط...مش دمك هايتحرق؟ و افرض واحد سيس عاوز يلفت نظرها مش هاتفرقع من الغيظ و الغيره؟؟؟


و اللى يقول انا عاوز ابقى حاجه فى دراستى رغم ان مستواه قليل علميا..يفكر يحاول يفكر بس يلاقى صاحبه الدحيح يقولله " ممكن يا كابتن تسمعلى التمانين صفحه دول؟؟ لالا مش تأفور و النبى "طب والله بكلمك جد عاوز اسمعلك التمانين صفحه" و يسمعهم من غير غلطه!!! يقوم عم اللى مستواه قليل يقول ما اروح انام ولا اسمعلى اغنيتين اهو بعمل حاجه فى الدنيا و خلاص بدل ما انا زى ست ابوها كدا...و تلاقى نوع مش فى دماغه الهوا..حدق اوى..يجيب الورق اخر السنه و يقرا و يفهم ايه الكلام و يألف و يمخمخ براحته فى الورقه..والدكتور يقول " الواد دا فعلا فاهم " و يديله درجه حلوه...

المهم بس اخلص جيش
و اشتغل ياااااااااه لو اشتغل احوش بقى و استقر و اتجوز اااااااااه

الشغل وصل " يادى القرف منا كنت باخد مصروفى و كل حاجه بتجيلى لازم وجع الدماغ دا و كل يوم كل يوم شغل دنا كنت بسافر هنا و هنا و هنا و مقضيها " ربنا ياخدني يا رب "

طب ماشى ياعم مش هاترتب حاجه لنفسك لما تموت؟

" اه عاوز اروح فرنسا و هولندا و كام حته كدا "

طب و امك و ابوك "مااااااااااالهم يا عمممممممممم" لالا اقصد يعنى رضاهم عندك مش مهم؟؟

"لالا هم اصلا مش فى دماغهم" طب و ربنا "اشطه انا فى النار اصلا"

طب يعنى حاول تعمل حاجه لربنا مش ممكن و انت بتكلمنى روحك تتقبض و اكلم فى نفسى؟

"تصدق احلى حاجه انك تكلم نفسك؟"

ممممم

قوم روح يلا انا هاحرق فى دمى لييييييييه ما ان شالله ما اشتغلت ولا اتجوزت ولا عشت ولا اتعدلت و انا مالى..

" اشطه بيس " " بيس يا سيس؟ "

ماعلينا

يا جماعه انتو فهمتو الدنيا ماشيه ازاى على حد فهمي ولا حد فاهم حاجه تانيه؟؟

AHMED METALLiCA

هناك تعليقان (2):

  1. بصراحه يا احمد الموضوع اللي قلته دا مهم جدا جدا و فعلا دا اللى بيحصل دلوقتى ان مفيش حد فاهم الدنيا..مستنى منك اكتر

    ردحذف
  2. متشكر ليك جدا يا اسلام و اعتبر المدونه دى بيتك و اتمنى تداوم متابعتك و تشارك بأرائك

    ردحذف

أخببببببببط دىىىىىىىى :D